Justine Bens

Justine Bens behaalde een bachelor Sociaal Werk, werkte 3 jaar als pleeggezinnenbegeleider en 3 jaar als leercoach aan de hogeschool. Tijdens haar studies leerde ze yoga kennen.
Meditatie, stilte- en sjamanistische retraites kleurden het begin van haar twintiger jaren.
Ashtanga yoga was de eerste dynamische yogavorm die ze ontdekte en die ze een paar maanden kon beoefenen in India.
Daarna genoot ze een eerste yoga-opleiding Prana Yoga Flow bij Alberto Paganini. (200uren certified)Tijdens een workshop leerde ze Robert Boustany en zijn Pralaya yoga kennen. Ze voelde dat dit voor haar de meest efficiënte en mededogende yogavorm was en startte meteen de opleiding.
Ze reisde 2 maanden af naar Houston om intens Pralaya yoga te beoefenen. Ze blijft verder trainen en bijscholen bij Robert Boustany. (200uren, 500uren advanced certified, post 500uren gestart)
Nieuw op de studieplanning: Diane Long en haar inzichten rond werken met de wervelkolom.
Sedert enige jaren volgt ze psychoanalytische therapie. Dit vormt een mooie aanvulling op de yoga beoefening en geeft meer inzicht in onbewuste processen.

Visie

Op mijn homepage gaf ik reeds aan dat het streven naar een goede lichaamshouding, het alfa en omega vormt van de Pralaya yoga.

In de loop van mijn jarenlange ervaring raakte ik zelf steeds meer onder de indruk van de gunstige impact die deze goede houding heeft op zowel lichaam als geest.

Wat de lichamelijke gevolgen betreft, is het bijvoorbeeld logisch dat hiermee bepaalde rugklachten kunnen worden voorkomen. Maar ook op een meer onrechtstreekse manier is een goede houding gunstig, bv. wanneer een correctie van een al te kromme bovenrug er toe leidt dat er minder druk komt op hart en longen en deze hierdoor minder hard moeten werken (verband tussen houding en cardiovasculaire druk).
Wat de gezonde geest betreft, is het bijvoorbeeld goed invoelbaar dat men zich ook psychisch gezien beter voelt in een fit en licht lichaam. Maar de oefeningen kunnen er ook toe leiden dat men terug of meer contact krijgt met bepaalde emoties of gevoelens. Wanneer deze vrijer kunnen circuleren, kan dit op zijn beurt een gunstige weerslag hebben op de lichaamshouding, bv. men loopt minder verkrampt of die knoop in je maag is eindelijk weg.

De praktijk bewijst telkens weer deze nauwe band en fascinerende wisselwerking tussen lichaam en geest.

Mijn les zal in eerste instantie en vooral gericht zijn op het werken met je lichaam en op het exploreren, respecteren en soms verleggen van je fysieke grenzen.
Maar ik wil ook ten volle ruimte bieden aan de emoties en belevingen die tijdens dit lichaamswerk kunnen loskomen. Het is dus best okay om kwaadheid, verdriet… maar evenzeer om euforie en blijdschap… te voelen tijdens de sessies. Of het kan best dat je botst op emotionele blokkades. Soms blijkt het dan zinvol en wenselijk om eerst meer aandacht te geven aan je beleving, alvorens je fysieke groei kan worden verder gezet. Een zorg en ruimte die ik je graag aanbied, bv. binnen het kader van een individuele sessie.

Werkwijze

Tijdens mijn lessen werk ik op intuïtieve basis en vertrek hierbij vanuit jullie houding of vanuit eventuele klachten en verlangens die jullie formuleren.

Vervolgens bied ik je een combinatie van de volgende technieken aan:

  • Spiergerichte oefeningen:
    Bijvoorbeeld het versterken van zwakkere spieren, zodat de spieren met tegenovergestelde werking aan de andere zijde van het gewricht spanning loslaten (werken met antagonistische spiergroepen). De druk over een gewricht kan op deze manier terug uniform worden (alignment). Bv. het versterken van de quadriceps zodat de hamstrings loslaten en dus langer kunnen worden. Op die manier ontwikkelen we kracht en lenigheid en worden, indien gewenst, gevorderde yogahoudingen mogelijk.
  • Ademhalingstechnieken
    Door beter te leren ademen kunnen we onze yogahoudingen verbeteren, versterken we longen en hart, stimuleren we de darmwerking enz…
  • Ontspanningstechnieken
    Na de fysieke oefeningen is het even belangrijk om ons lichaam en onze geest de kans te bieden om te rusten en te regenereren.

Om tot een goed resultaat te komen, is het belangrijk dat de oefeningen op een correcte en veilige manier worden uitgevoerd. Pralaya yoga is immers een beloftevolle en uitdagende maar tevens fysieke en intense vorm van yoga! Daarom veronderstellen mijn lessen een zekere discipline, waarbij ik verwacht dat je mijn adviezen opvolgt en je je eigen grenzen respecteert.

Op termijn en eens je meer vertrouwd bent met de verschillende technieken, stimuleer ik je om zelf aan de slag te gaan en organiseer ik lessen in de richting van een eigen practice. Zodat je ook thuis je mat kan uitrollen als je dat wil!

Binnen mijn lessenaanbod bied ik verschillende levels aan. Het is belangrijk dat je je op je gemak voelt en dat je kunt aansluiten bij een niveau van vaardigheden dat past bij jou.
Je kan je hiervan een idee vormen door in het lesrooster de uitleg aan te klikken. Tijdens een les kan je aan den lijve te ervaren hoe een bepaald niveau voor jou aanvoelt. Daarnaast wil ik dit steeds graag met jou evalueren.

Aarzel niet om mij aan te spreken of te contacteren indien je nog vragen of twijfels hebt!

Ik kijk er naar uit om jullie te ontmoeten!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Photography by Gerti Wouters ❤ Design & Development by Frederik Waeyaert